Blik op Schade - met RechtBij  

28.05.25 12:39 - Door Anoeska

Vervangend vervoer bij schade: wat mag je claimen en wat niet?

Je auto is beschadigd. De andere automobilist is daarvoor aansprakelijk, hij verleende geen voorrang. Je schade is dan gelukkig verhaalbaar. Je brengt je auto naar de garage en regelt een huurauto, want je moet natuurlijk mobiel blijven. Logisch, zou je zeggen. Maar dan begint het spel met de verzekeraar: hoeveel dagen huur worden vergoed? En voor welk bedrag? We leggen het graag voor je uit.

De basis: technische reparatieduur + 1 dag
Verzekeraars hanteren als uitgangspunt de technische reparatieduur: het aantal dagen dat een auto volgens het expertiserapport nodig heeft om gerepareerd te worden. Hier mag je meestal één extra dag bij optellen, bijvoorbeeld voor het regelen van transport en de schade-expertise.

Let op: weekenden tellen ook mee als ze binnen deze periode vallen. Dus als jouw schade op woensdag ontstaat en de reparatie duurt vijf dagen, dan mag je meestal ook de tussenliggende zaterdag en zondag meerekenen.

Je mag niet meer claimen dan dat je werkelijk aan schade hebt geleden. Dit valt onder het indemniteitsbeginsel - je mag er zogezegd niet beter van worden. Dat is logisch. Maar...
in de praktijk kan dat toch anders voelen.

80% vergoeding: waarom niet alles?
In de praktijk wordt vaak slechts 80% van de huurkosten vergoed. Waarom? Omdat je eigen auto in de tussentijd stilstaat en dus niet slijt of afschrijft. De verzekeraar rekent daarom met een correctie van 20%. Niet altijd leuk, maar wel gebruikelijk in verzekeringsland.

Een gelijkwaardige auto – niet luxer
Belangrijk: de huurauto moet gelijkwaardig zijn aan je eigen auto. Rijd je normaal in een compacte gezinsauto? Dan kun je niet zomaar een SUV of luxe station claimen. De huurkosten moeten redelijk en passend zijn. Doe je dat niet, dan kan de verzekeraar (deels) weigeren te vergoeden.

Wat als de reparatie korter of langer duurt dan verwacht?
Korter dan begroot? Dan geldt nog steeds de abstracte schadeberekening uit het rapport. Maar... je moet wel de huurnota kunnen overleggen. Dus als de auto na drie dagen al klaar is en je huurt netjes tot die tijd, krijg je ook alleen die drie dagen vergoed – logisch.
Langer dan begroot? Dat kán, bijvoorbeeld door onderdelen die in backorder staan of vertraging bij de garage. Als je dit kunt onderbouwen, bijvoorbeeld met een verklaring van de garage, dan kun je ook de extra huurkosten claimen.

Bij total loss: 14 dagen huur, maar is dat realistisch?
Bij total loss van je auto geldt een andere regel: je mag maximaal 14 dagen huurkosten claimen. In die periode wordt van je verwacht dat je zelf een structurele oplossing regelt – een nieuwe of andere auto.

Maar eerlijk is eerlijk: welke auto wordt er tegenwoordig nog binnen 14 dagen geleverd? Zeker als je afhankelijk bent van financiering, levertijd of specifieke wensen, is dat niet realistisch. Toch hanteren verzekeraars deze termijn als norm. Daar valt zeker over te discussiëren, en in sommige gevallen kunnen we helpen om de termijn toch op basis van redelijkheid te verlengen.

Het claimen van huurkosten lijkt eenvoudig, maar leidt in de praktijk regelmatig tot discussie. Heb jij schade gehad en twijfel je of je alles krijgt waar je recht op hebt? Wij helpen je graag verder.
Sta in je Recht Bij het claimen van je schade.